BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

LRT misija ‘išlikti’ įvykdyta, laikas keisti misiją

Viename iš intervių paklaustas ar Ministras Pirmininkas nekietina atsistatydinti dėl kritusių Socialdemokratų reitingų partijos lyderis atsikirto, pats geriausias reitingas yra rinkimai.  Ką besakytų Gediminas Kirkilas partijoms reitingai labai svarbūs, ypač toms kurios dirba UAB’o principais.  O ar turi reitingai rūpėti TV kanalams?  Jeigu tas kanalas komercinis, sukurtas kokio tai UAB principais, atsakymas vienareikšmiškas.  Taip, tokiai verslo struktūrai reitingai tai financinė nauda, pelnas.  Tokie tikslai yra tų televizijų įstatuose, kitaip pavadinus jų veiklos misija.  O kokia pagrindinė Lietuvos Nacionalinio tranasliuotojo (NT) misija?  Pažvelgus į mūsų NT transliuojamas programas susidaro įsūpidis kad šio transliuotojo misija panaši į bet kokio komercinio kanalo – kuo didesni reitingai, o išvertus į paprastą kalbą pelnas.  Pažvelkime gyliau kodėl taip yra, ką tai reiškia mūsų visuomenei ir kaip reikėtų ‘grąžinti’ Nacionalinį Transliuotoją į jo tikrą misiją.

Kiekvienų metų pabaigoje vyksta įvairūs konkursai kurie paskelbia asmenis ar organizacijas daugiausiai pasiekusias savo srtiyje.  Gal reikėtų sugalvoti nominaciją asmenims kurie išsilaikė valstybinėje tarnyboje visą kadenciją?  O jei ta kadėncija dar ir buvo pavykusi tokiam asmeniui reikėtų skirti ir apdovanojimą, gal net ir žemės sklypą.  Dėja tokios nominacijos Lietuvoje nėra.  Jeigų tokia būtų pasiūlyčiau potencialų nugalėtoją, NT generalinį Direktorių Kęstutį Petrauskį.

Jeigu NT būtų komercinis projektas net neabiejoju kad generalinis direktorius nuskintų ne vieną geriausio vadybininko, ar sekmingiausio metų projekto titulą.  NT iš nustekiantos organizacajos tapo solidžia komercine struktūra, plečiančią savo veiklą, kuri jau pradėjo transliuoti LTV World Vakarų Europoje.  Kęstutis Petrauskis NT misiją ‘išlikti’ įvykdė su kaupu, NT išliko, sustiprėjo.  Bet atėjo metas keisti NT misiją, t.y. grįžti prie tikrosios NT misijos – tarnauti visuotiniam interesui.

Sakoma parodyk savo draugus ir aš paskakysiu kas esi tu.  Dėl įvairiausių priežasčių daugeliui lietuvių televizorius yra pats geriausias draugas.  O pažvelgus į statistinio tautiečio geriausią draugą veizdelis tikrai ne koks. Todėl matant Lietuvoje žiūrimiausius TV kanalus gal ir nevertėtų taip stebėtis kad tauta ‘bulvarėja’.

Į pastabas dėl bulvarinių laidų gausūs žydrūjų ekranų draugai atrėžia, o ką gi daugiau žiūrėti?  Atsakymas aiškus - LTV2, bet dauguma juk atsakys kad tai aukštos kultūros kanalas, kad ir koks jis bebūtų nuostabus, ne visiems įkandamas.  Vakarietiškos demokratijos šalyse, kurios gal labiau išsidėstę Europos Šiaurėje seniai suprasta kad komercinių televizijų džiunglėse tautos moraliniam klimatui palaikyti yra būtina alternatyva – nepriklausomas nacionalinis transliuotojas.  Nepriklausomas nei politiškai nei ekonomiškai.  Tokio transliuotojo svarbą pastebėjo net ir prancūzai, bet apie tai vėliau.  Šiame straipsnyje nekalbėsiu apie politines priklausomybes.  Norėčiau pažvelgti į ekonominę mūsų visų NT priklausomybę kuri sąlygota ‘vergystės reitingams’.

Nesiimsiu kritikuoti Lietuvos nacionalinio transliuotojo laidų kokybės, jų objektyvumo ar šališkumo, bet manau kad NT transliuoja kokybiškiausias TV ir radijo laidas.  Dėja reikia pripažinti kad už tai NT turėtų dėkoti savo konkurentams –– komercininkams kanalams ir radio stotims.  Nors Žinių Radijas yra maloni išimtis.

Tad kodėl gi reikia keisti NT misiją?  Atsakymas paprastas - NT reikalingas gelbėijmo ratas tam kad ‘ištraukti’ jį iš reitingų liūno.  Mūsų valstybės veidas ir siela šiuo metų yra įstumta į komercinių kanalų pelkę ir murkdoma joje panašėja į bulvarinė televiziją.  NT turi priklausyti valstybei ir tarnauti jos interesams o ne vergauti reitingams.  NT negalės vadintis ‘Valstybiniu’ jei jis nesugeba išgyventi be reklamos ir yra priverstas konkuruoti su ypač blogo skonio komerciniais kanalais dėl reitingų.  Tai supranta Šiaurės Europos šalys skinančios pirmąsias vietas pasauliniuose dekomkratijos indeksu lentelėse, tai jau pradeda suprasti prancūzai, tai supranta ir estai.

Kovoje dėl reitingų NT priverstas nusileisti iki žemo komersantų lygio tam kad išsikovoti savo vietą po reklamos davėjų saule.  Galime ilgai ginčiotis kad ‘nusileidus’ iki komercinių kanalų lygio teoriškai įmanoma ‘pagrobti’ kai kuriuos komercinių kanalų žiūrovus ir po truputi ‘atvesti’ juos į ‘tobulėjantį ir augantį’ NT.  Tokiu būdu, ‘atsigręžus į tautą’ NT atliks savo misiją šviesti ją.

Dėja riškėja tendencija kad NT, pasišovęs išgelbėti tautiečių sielas nuo komersantų, po truputi įsilieja į tų pačių komersantų ‘gretas’.  O ką, NT žiūrimumo reitingai per kelis metus pakilo pusiau, reklamos davėjai pasiruošę mokėti vis daugiau.  NT gerai gyvena, o su šou žvaigždėmis dirbti linksmiau.

Žinant Lietuvos verslininkų ‘reklamos užsakymų davimo’ ypatumus ir turint galvoje ne pačią skaidriausią Lietuvos žiniasklaidos konjaktūrą nejučiomis susimastai kai per TV Forumo laidą po pono Marcinkevičius išmestos ‘Mockaus KGB’ anties malonus pranešeijo balsas paskelbia ‘Daugiau apie tai po trumpos reklaminės pertraukėlės’.  O pirmoji reklama skelbia ‘Maxima – apie mažas kainas pagalvota’.  Žinoma, tai greičiausiai sutapimas, bet jeigų nebūtų reklamos paprastam žiūrovui nereikėtu savęs klausinėti ‘hmm, o ką jeigu?’.

Kita daugiau nei keista istorija kai NT pozicija skandalo dėl alkocholio draudimo įstatymo.  Suprantama, įstatyme įsivėlė klaida kurią reikėjo pataisyti.  Vis dėl to gal nereikėjo Generaliniam dirėktoriui Petrausikui ‘įsilieti’ į komersantų chorą kurie netgi imdamiesi neetiškų būdų atakavo įstatymą pasiūliusius politikus.  Skandalo įkarštyje p. Petrauskis aiškiai konstatavo kad NT, kartu su komersantais pasipiktinę įstatymu, kadangi negalės tautai rodyti sporto transliacijų.  O kaip dėl VT misijos vilkti tautą iš alkocholizmo liūno?  O gal tai buvo nuoširdus susirūpinimas dėl galimų trukdžių transliuoti tiesioginias soprto varžybas per LTV?  Ir vėl, žinant kad LTV uždirba iš transliuojamos reklamos pradedi nejučiomis galvoti ‘hmm, o ką jeigu?’.  Tada reikia daryti prielaidą kad ir komerciniai kanalai galvojo tik apie krepšinį, varžybų transliacijos laiką ir apie Lietuvos blaivinimą, daugiau apie nieką.

NT nevertėtų konkuruoti su komercinemis struktūromis naudojant jų metodus, tai yra ‘auginanti’ savo reitingus pigiomis ‘kultūringomis pramogomis’.  Tokių ‘kulturingų pramogų’ pilna komerciniuose kanaluose.  Kai pradedi ‘gėdinti’ komersantus dėl vis prastėjančių laidų kokybės jie atkerta, mūsų reikalas yra keliti reitingus ir daryti pinigus, mes ne bažnyčia, mes turgus.  Ir dar pataria pasižiūrėti kas darosi NT, ir teisingai porina kad tai NT pareiga šviesti visuomenę. Ir čia žmogau nieko nepridėsi.

Rodos visi supranta kad subtitruojamos užsienio programos ir filmai padeda greičiau išmokti kalbų, praturtina laidos ar kino meninė vertę.  Bet NT atkerta, mes to negalime daryti nes žiūrovai pabėgs pas komercinius kanalus.  Kris reitingai, menks pajamos iš reklamos, neturėsime iš ko mokėti atlyginimų.  Ir tada norisi paklausti, koks yra NT tikslas, reitingai ar kokybė ir tautos švietimas?

Ar tik tas reitingų vaikymasis nestumia NT ir komercinių kanalų į vieną ‘beskonybės’ lygą?  Susidaro įspūdis kad ne NT diktuoja sektinas madas mūsų visuomenėje bet komersantai diktuoja madas NT.  Komerciniai kanalai dievagojasi kad negali subtitruoti nes ‘vyresni’ žiūrovai nuo jų nusisuks.  O rusiškus kinus ir laidas subtitruojame dėl tų pačių ‘pagyvenusių’ žiūrovovų patogumo. Ši ‘susirūpinusiūjų’ tendencija iš LNK persimetė ir į TV3.  Greitai ir TV3 kanalas jaunimui Tango TV iš ‘susirūpinimo’ pagyvenusių žiurovų patogumui, pradėjo retransliuoti rusiškas laidas ir kinus originalo kalba, su subtitrais.  Net nereikia priminti kad jaunimui skirtasis Tango TV netransliuoja nei vienos Vakarietiškos laidos originalo kalba nėra ar bent jau neteko matyti.

Tendencija aiški, komersantai gauna subsiduojamą Rusijos TV produkcija, gal netgi jau ir su subtitrais lietuvių kalba.  Jaukinamas žiūrovas rusiškiems niekalams.  O rezultatai matomi plika akimi, “Likimo ironija 2” tapo pirmąja Rusijoje sukurta juosta, kuriai per kelias savaites Lietuvoje pavyko surinkti daugiau nei 1 mln. litų pajamų. Ši juosta tai dešimtoji tokio tipo milijonierė mūsų šalies kino rinkoje.  O gal šis milijonas surinktas tų pačių pagyvenusių žmonių kurie nostalgijos genami, nusprendė pirmą kartą, nuo nepriklausomybės atgavimo laikų, apsilankyti kino teatre ir parodyti tiems jauneliams iš kur kojos dygsta.  ‘Likimo ironija 2’ tai tik primoji kregždė, auginama auditorija ir ‘Likimo ironijai 3’ ir ‘Likimo ironijai 4’.

Jeigu jau pasirinkta aukštų reitingų dėl reklamos kryptis NT teks taikytis su paskutininėmis kolegų konkurentų madomis ir transliuoti rusišką produkciją.

Tad kaip ‘reonacianalizouti’ NT ir ištempti jį iš šio liūno?  Gal būtų verta pažvelgti į prancūzų iniciatyvą dekomercializuoti savo NT.

Ekstravagantiškasis Sarkozy prarijo savo pranzūzišką išdidumą ir nusiuntė patarėją kultūros klausimais į Didžiają Britaniją pasisemti patirties kuriant NT.  Prancūzai nebūtų prancūzais jei recepto nepaskanintų savais ingridientais.  Pasirodo kad prancūzai negrąžins nepopuliaraus abonimetinio mokečio ir atsisakys reklamos o už reklamą prarastos lėšos bus kompensuojmo iš komercinių struktūrų.  Lėšos NT bus paimtos papildomai apmokestinant mobiliuosius operatorius, internetinio servisų provaiderius, ir žinoma komerciniai transliuotojai turės atseikėti tam tikrą procentą pajamų gaunamų už reklamą.

Juokais nejuokais bet Lietuvoje turbūt antra tiek lėšų būtų įmanoma surinkti iš komercinių transliuotojų papildomai apmokestinant produkciją kuri yra gaunama iš ‘šalių neatitinkančių Euroatlantinių kriterijų’.  O jei dar apmkokestinus ‘Liubė’ ‘Kabzonus’ ir ‘Vaikules’ džiuginančius vis jaunėjančius žiūrovus, NT turbūt savo dispozicijoje turėtu daugiau lėšų už visus komersantus sudėjus kartu.  O ką daryti, Lietuvos ‘Likimo ironija’ kartojasi tad gal įkrėtus šiek tiek proto kemercinėms struktūroms paploninant jų kišenes situacija rinkoje radikaliai pasikeistų.

Atsisakius priklausomybės nuo reklamos ir reitingų bei tinkamai remeiama  iš valstybės NT galėtų sau leisti malonumą nesimurkdyti tame pačiame reitingų purve kuriame murkdosi visos likusios televizijos, tuo pačiu murkydami ir Lietuvą.  Tuo labiau eliminuotas konkurentas reklamos rinkoje turėtų džiuginti komercinius kanalus tad  papildomi mokesčiai komercininkų neturėtų labai nuliųdinti ir nuskurdinti.  Tai bus savotiškas socialinės atsokomybės mokestis, savotiškas priešnuodis prieš komercinių kanalų dėka vulgarinamą ir rusinamą tautą.  O tam reikėtų pasisemti patirties iš kaimynų ir sutvarkyti įstatiminę bazę.  Seimo nariams juk rūpi Lietuvos įsitvirtinimas vakarų informacinėje orbitoje.  Juk nenorime kad su Lietuva pasikartotu istorinė ‘Likomo ironija’.  Tankų nebus, nereikės ir naftos.  Ar tik po tai kai ‘Likimo Ironija 15’ sumuš visus Lietuvos kino reatrų žiūrimumo rekordus nebus per vėlu?  Tada jau nebereikės ir subtitrų.   

Rodyk draugams

Komentarai (1)

  1. ne į temą, bet labai svarbu:

    MOKESTIS UŽ MOKSLĄ – APGAULĖ!

    Norimas įvesti mokestis už aukštąjį mokslą ne skatins mokslo reformą, o ĮKALINS sistemą esamoje padėtyje. Studentai turės mokėti už tai, KO NEGAUS!
    Planuojamas 2000 – 40000 Lt apmokestinimas padarys moksleivių galimybes įgyti aukštąjį išsilavinimą NELYGIAS arba užners jiems paskolų kilpas.

    TAI MOKESTIS NE UŽ REFORMĄ, BET VIETOJ JOS!
    Nesileisk apgaudinėjamas. Skleisk šią informaciją.

    MITINGAS BUS!

    Parašyk žodį “ateisiu” ir siųsk į mitinguok@gmail.com
    Daugiau informacijos http://www.pilieciai.lt/minerva/

Rašyti komentarą